MIEDŹ ZNACZY ZDROWIE.


Miedź w śladowych ilościach jest stałym składnikiem organizmu człowieka. Zapotrzebowanie dzienne na miedź wynosi 1-2 mg (wg niektórych fizjologów 2-3 mg). Prawidłowe stężenie miedzi w surowicy krwi wynosi 80-160 ug% (12,6-25,2 umol/l), a w moczu 0-100 ug%/24 h (0-1,6 umol/d).

90% obecnej w surowicy miedzi związana jest z ceruloplazminą – białkiem nośnikowym wytwarzanym przez hepatocyty (komórki wątrobowe). W organizmie dorosłego człowieka znajduje się około 80-120 mg miedzi. Dużo miedzi zgromadzone jest w wątrobie, mięśniach i w kościach.

Miedź w połączeniu z białkami tworzy metaloproteiny, zwane miedzioproteinami, które pełnią ważną funkcję w procesach oksydo-redukcyjnych. Miedź jest potrzebna do syntezy hemoglobiny, wchodzi w skład enzymu – dysmutazy nadtlenkowej, chroniącej nasz organizm przed szkodliwym działaniem nadtlenków. Miedź zapobiega uszkodzeniu błon komórkowych, jest wymiataczem wolnych rodników. Uczestniczy w syntezie ponad 15 białek, w tym kolagenu i elastyny, które opóźniają starzenie się skóry i całego organizmu.

Hamuje również rakotwórczy (onkogenny) wpływ czynników wirusowych (virus Rous, inaczej wirus mięsaka). Zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, podnosi zawartość HDL

Wykazano także, iż miedź ma silny wpływ przeciwreumatyczny (przeciwzapalny), przeciwłuszczycowy i przeciwtrądzikowy.

Miedź odgrywa ważną rolę w tworzeniu kolagenu – ważnego białka wchodzącego w skład kości, skóry i tkanki łącznej. Pomaga organizmowi korzystać z zapasów żelaza, a także utrzymać odporność i płodność.

Od ilości miedzi zależy także praca mózgu – zdolność myślenia, zapamiętywania, kreatywność. Miedź wpływa bowiem na przesyłanie impulsów nerwowych i poziom neuroprzekaźników. Ułatwia też transportowanie i wchłanianie żelaza.

Miedź to składnik kluczowy dla układu krążenia, czyli serca i naczyń krwionośnych. Dzięki niej wytwarzane są czerwone krwinki (erytrocyty), a także osłonki mielinowe w układzie nerwowym, które chronią go i umożliwiają przesyłanie impulsów. Miedź zapobiega zatem chorobom serca i układu krążenia. Ma też działanie bakteriostatyczne, gdyż hamuje wzrost bakterii i niszczy je.

Niedobór miedzi zaburza gospodarkę lipidową organizmu - powoduje wzrost poziomu trójglicerydów we krwi, niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NASH) oraz zaburzenia syntezy dopaminy i melaniny, które objawiają sie złym samopoczuciem i opalaniem się nie na brązowo tylko na różowo z oparzeniami słonecznymi.

Jakie są zatem skutki uboczne związane z niedoborem miedzi?:
· problemy z koncentracją i pamięcią,
· nadpobudliwość,
· kruche, łamliwe kości,
· częste infekcje (obniżenie odporności)
· anemia
· niedokrwistość
· choroby serca i układu krążenia
· osteoporoza
· wypadanie włosów
· wypryski
· zapalenie błon śluzowych
· wysięki
· zwiększony poziom cholesterolu we krwi,
· wzrost stężenia LDL,
· obniżenie stężenia HDL
· brak apetytu
· niski poziom hemoglobiny (barwnika występującego w czerwonych krwinkach)
· nadmierne pękanie naczyń krwionośnych
· łamliwość paznokci
· zaburzenia koncentracji uwagi
· drętwienie kończyn
· uczucie mrowienia rąk i nóg
i wiele innych.

UWAGA.

Wchłanianie miedzi (podobnie jak jonów innych metali) w przewodzie pokarmowym jest blokowane przez białka mleka i jaj oraz warzywa krzyżowe zawierające duże ilości związków siarki (np. kapusta, cebula, por, czosnek, gorczyca). Spożywanie tych produktów łącznie z pokarmem o dużej zawartości miedzi znacząco zmniejsza wchłanianie tego pierwiastka przez organizm. Owoce morza obok miedzi zawierają bardzo dużo cynku, który całkowicie blokuje wchłanianie miedzi.

Ośrodki naukowo-medyczne z Anglii, Ameryki południowej, Japonii, Irlandii i z innych krajów potwierdziły oficjalnie skuteczność miedzi z walce z patogenami grypowymi. Po ok. 5.0-5.5 godz. w otoczeniu miedzi, następuje 99.9% redukcja wirusów grypy. To bezcenna informacja w sezonie grypowym. Zalecamy w pierwszej kolejności zakup miedzi i pokrycie codzienne rąk i twarzy, klamek drzwi, dodawać do płukania ubrań w ostatnim płukaniu, używać po powrocie z solarium, przed basenem i po powrocie z basenu nanosić na ciało w postaci mgły z atomizera.

Pamiętajmy, iż Cynk działa antagonistycznie w stosunku do miedzi, tak więc przyjmując jego większe ilości powinniśmy równolegle uzupełnić pojawiający się automatycznie niedobór miedzi. Prawidłowy stosunek cynku do miedzi w diecie wynosi 10:1.

Pijąc wodę z naczynia miedzianego mamy szansę skutecznie walczyć z niedoborem miedzi w naszym organizmie i zapewnić sobie długie i zdrowe życie.

CIEKAWOSTKA.

Naukowcy z Izraela wysunęli hipotezę zgodnie, z którą spanie na tkaninach zawierających włókna nasycone tlenkiem miedzi ma pozytywny wpływ na skórę. Każda osoba poddana badaniu została sfotografowana przed jego rozpoczęciem, a także w drugim i czwartym tygodniu jego trwania. Eksperci (dermatolog oraz kosmetolog) ocenili zdjęcia badanych osób, z wyróżnieniem kilku charakterystycznych cech skóry. Rezultatem badania była redukcja zmarszczek, kurzych łapek oraz ogólna poprawa wyglądu, zarówno w drugim jak i czwartym tygodniu obserwacji . Różnice były statystycznie istotne (wykonano test Wilcoxona dla par obserwacji oraz rozkład chi-kwadrat). Spanie na poduszce z poszewką zawierająca tlenek miedzi przez 4 tygodnie spowodowało widoczną redukcję zmarszczek. U większości ochotników biorących udział w doświadczeniu efekty poprawy wyglądu skóry twarzy były widoczne już w drugim tygodniu po rozpoczęciu badania. (http://pl.planet.ecolevel.eu/)


Na zdrowie…

Newsletter